Atbild treneris: vai rudenī drīkst skriet un kuriem maršrutiem dot priekšroku

Tuvojas rudens, kas nozīmē, ka cilvēki, kas vasaras sezonā pārtrauca sportot, atsāks nodarboties ar fiziskām aktivitātēm. Daudzi no tiem, kuri vasarā skrien, saskaras ar problēmu – ko darīt, iestājoties aukstajai sezonai, vai var turpināt treniņus bez riska saslimt, un kur skriet, lai maršruts priecētu acis un atbilstu sagatavošanās līmenis. Sporto Rīga viens no dibinātājiem un treneris Artūrs Zolotins sniedz atbildes uz šiem svarīgajiem jautājumiem.

Vai aukstajā laikā var skriet ārpus telpām? Tas, ka skriet ārpus telpām var tikai siltajos gada mēnešos, un tuvojoties rudenim labāk ir atgriezties sporta zālē ir izplatīts nepareizs priekšstats. Vēl sliktāk rīkojas tie, kas skrien tikai vasarā, visu auksto sezonu netrenējas, jo tad slodze organismam ir augsta un intensīva. Slodze ir jāsaglabā arī ziemā, turpinot skriet vai vismaz izkustoties un dodoties garās pastaigās. “Ja esat nolēmuši sākt skriet, droši varat sākt jebkurā gada laikā,” skaidro sporta zīmola 4F vēstnieks un pieredzējis treneris Artūrs Zolotins.

Kur vislabāk skriet? Šajā jautājumā ir plaša vieta fantāzija. “Es dievinu skriet un piedalos visos iespējamajos maratonos,”  stāsta iniciatīvas Sporto Rīga dibinātājs, “un daudzu gadu laikā man ir izveidojušies mīļākie maršruti, kurus skrējēji noteikti novērtēs, jo tie iekļauj ne tikai industriālās pilsētas džungļu skaistumu, bet arī dabas skaistumu”.

Pirmais maršruts – Mežaparks. Skrējējiem piemērots, ērts asfalta ceļš netālu no Rīgas Zoodārza. Daļa no ceļa atrodas apburošā mežā, blakus Ķīšezeram, kur gaiss vienmēr ir tīrs un svaigs, apkārt ir iedvesmojošas ainavas un mierpilns klusums. Ja vēlaties stiprināt savu fizisko un garīgo veselību nedodoties tālu prom no mājām, atvēliet nedaudz sava laika, lai dotos skrējienā šajā atpūtas zonā. Jūs varat mainīt grūtības pakāpi atkarībā no jūsu pieredzes, spējām un vēlmēm, jo maršrutu ir iespējams plānot dažādos veidos.

Grūtības pakāpe: aptuveni 5-9 punkti.

Otrais maršruts – Jūrmala. Kas var būt labāks par skrējienu gar jūras krastu vai pa mežu gar jūru. Visi zina, ka Jūrmala ir galvenais kūrorts Latvijā, taču tas ir arī pazīstamākais un populārākais kūrorts Baltijā. Tieši tāpēc šī vieta ir jāizmanto aktīvai atpūtai un veselības stiprināšanai! Iztēlojaties skriešanu gar jūras krastu saulei lecot, vai arī vēlu vakarā, vērojot zvaigžņotās debesis un ieelpojot burvīgo jūras gaisu. Ja smilšaini ceļu nav jūsu gaumē, tad varat doties skrējienā pa Jūrmalas skaistajiem mežiem ar iespēju izbaudīt jūrmalas ainavu. Vai var būt kas labāks par to?

Grūtības pakāpe: aptuveni 7-10 punkti.

Trešais maršruts – Juglas mežs, netālu no t/p ALFA. Ja esat pieredzējis skrējējs un vēlaties sevi izaicināt, tad jums noteikti ir jāizmēģina kāds maršruts Juglas mežā, kur būs jāpārvar arī pāris šķēršļi. Pierādīt sev, ka tu to vari – tā ir patiesi neaprakstāma sajūta! Izmēģiniet šo maršrutu ar kādu kopā un sarīkojiet nelielas sacensības. Sportot vienmēr ir jautrāk ar draugiem vai mīļajiem, it īpaši vakaros, kad var izbaudīt izgaismoto pilsētu.

Grūtības pakāpe – aptuveni 7-10 punkti.

Ceturtais maršruts – pilsētas promenāde gar Daugavu. Nav nekā daudz labāka par skriešanu pa Daugavmalu – galvaspilsētas galveno dzīslu – apbrīnojot burvīgās vecpilsētas un apkārtējo rajonu ievērojamo arhitektūru. Ja esat iesācējs, tad šis maršruts ir domāts jums. Tas nav pārlieku grūts un visnotaļ iedvesmojošs! Ja nevēlaties tikt liela pūļa ieskauts, tad plānojiet savu treniņu agri no rīta vai vēlu vakarā. Taču, pūļus varat arī uzskatīt par papildus šķēršļiem un padarīt savu skrējienu vēl interesantāku.

Grūtības pakāpe: aptuveno 3-7 punkti.

Vai ir jāģērbjas siltāk? Daudzi ir dzirdējuši, ka skriešana pa asfaltu ir nav vēlama locītavām, taču galvenais ir pareiza sporta apavu izvēle, kas atbilst maršrutam un, protams, pareiza skriešanas tehnika (svarīgi apgūt skriešanas pamatus, jo tieši nepareiza tehnika var novest pie problēmām ar locītavām. “Skrējienam mežā ir nepieciešams viens amortizācijas veids, pa asfaltu – nedaudz savādāks, bet sporta zīmoli jau sen ir izveidojuši apavus, kas spēj aizsargāt skrējēju locītavas. Izvēloties sporta apavus, ir svarīgi ņemt vērā arī gaidāmo slodzi: skriesiet 1 vai 10 kilometrus, un cik bieži plānojat skriet,” komentē treneris, piebilstot, ka, neskatoties uz mitro un vēso laiku, nav jāietinas drēbēs – skrējiena laikā sportists sasilst, un ja viņš būs pārāk silti saģērbies, būs liels risks saslimt. Labāk ir dot priekšroku vieglākām, bet tajā pašā laikā vēja necaurlaidīgām drēbēm. Izvēlieties formu, ņemot vērā laika apstākļus, piemēram, lietū un vējā, noderīgas būt vēja necaurlaidīgās jakas, kas pasargā no lietus un vēja –  iesaka zīmola 4F vēstnieks, – un sportojot nevelciet kokvilnas apakšveļu, jo tā ātri absorbē mitrumu, līdz ar to drīz vien paliks auksti. Labāk būtu iegādāties termoveļu”.